5x snelle en gezonde ontbijtvariaties voor je werkweek


  • 5 mei 2017
  • Kim Waninge

Wat de dag ook voor jou in petto heeft, het gaat tien keer beter met een goede start. Met deze powerontbijtjes kun jij de hele wereld aan. En het kost je maximaal 5 minuten tijd ‘s ochtends!

Na een voedzaam ontbijt gaat je concentratievermogen omhoog en voel je je een stuk energieker. Vind jij het lastig om gevarieerd te ontbijten? Ik heb voor elke werkdag een lekker powerontbijtje voor je. En gelukkig hoef je daar niet eens eerder voor je bed uit, want ze staan ’s ochtends binnen 5 minuten op tafel. Dat is nog eens win-win!

Altijd handig om in huis te hebben voor de onderstaande recepten: bananen, havermout, plantaardige melk, ahornsiroop, toppings (noten, fruit, zaden) en een staafmixer.

Açai bowl

Tijd nodig ’s ochtends: 5 minuten

Voor deze açai bowl heb je slechts vier ingrediënten nodig: snijd 1 banaan in plakjes en vries deze de avond van tevoren in. Zorg ook dat je altijd een doosje bevroren bosvruchten (bijvoorbeeld blauwe bessen of frambozen) in de vriezer hebt. Verder heb je 1 theelepel açai poeder (o.a. verkrijgbaar in de grotere supermarkt) en circa 150-200 ml plantaardige melk (bijv. amandelmelk) nodig.

Doe de ingrediënten bij elkaar (van de bevroren bosvruchten ongeveer 60-80 gram) en pureer ze glad met een staafmixer. Schenk het ijsachtige açai-mengsel in een kom of diep bord en garneer naar smaak met bijvoorbeeld verse vruchten, noten, zaden, goji bessen en geraspte kokos.

Gezond-ontbijt-acai-bowl


Overnight oats

Tijd nodig ’s ochtends: 1 minuut

Geen tijd om ’s ochtends te wachten tot je havermoutpap is gaargekookt? Maak dan de avond van tevoren overnight oats klaar.

Pureer met een staafmixer 200 ml plantaardige melk met 1 banaan, 1 eetlepel honing en een theelepel kaneel. Doe dit in een kom of weckpot en roer er 60-80 gram havermout doorheen. Zet dit een nachtje in de koelkast en je hoeft je ontbijt ’s ochtends alleen nog maar aan te kleden met lekkere toppings.

Granola

Tijd nodig ’s ochtends: 1 minuut

Granola is ideaal als ontbijt: je maakt er een grote portie van en hoeft er ’s ochtends alleen wat Griekse yoghurt of kwark bij te serveren. En het is een stuk gezonder dan de meeste ontbijtgranen uit een pakje…

Verwarm de oven voor op 180°C. Doe ongeveer 200 gram havervlokken in een kom en combineer naar smaak met diverse noten, zaden en rozijnen. Bijvoorbeeld: 100 gram hazelnoten, 100 gram amandelen, 50 gram pompoenpitten en 100 gram rozijnen.
Besprenkel met 150 ml maple syrup (ahornsiroop) en meng goed door.

Bekleed een bakplaat met bakpapier, verdeel het mengsel over de bakplaat en bak de granola in 15-20 minuten crunchy. In een afgesloten pot kun je de granola ongeveer twee weken bewaren.  

Chia pudding

Tijd nodig ’s ochtends: 1 minuut

Deze chia pudding kun je net als de overnight oats de avond van tevoren al bereiden. Dat scheelt je ’s ochtends toch nog een keertje omdraaien.

Pureer met een staafmixer 250 ml plantaardige melk met 1 banaan en 1 eetlepel honing of maple syrup. Doe dit in een kom of weckpot en roer er 3 eetlepels chiazaad doorheen. Zet dit een nachtje in de koelkast en garneer ’s ochtends bijvoorbeeld met de granola uit bovenstaand recept, kersen of bramen.

Groene smoothie bowl

Tijd nodig ’s ochtends: 5 minuten

Voor deze groene krachtpatser heb je opnieuw 1 banaan in plakjes uit de diepvries nodig om de smoothie bowl een romige, ijsachtige structuur te geven.

Pureer deze samen met ½ avocado, een flinke hand spinazie, 1 eetlepel lijnzaad en 200 ml plantaardige melk tot smoothie. Serveer in een kom of diep bord en garneer met bijvoorbeeld verse vruchten, notenmix en goji bessen.

Over Kim

Kim Waninge (1987) begon ooit als redacteur bij verschillende kooktijdschriften en werkt nu als Content Marketeer bij Red Banana. Ze is co-auteur van het kookboek Gezondigen. In Gezondigen vind je zowel toegankelijke gezonde als zondige recepten: het beste van beide werelden in één boek!

Kim Waninge

Kim Waninge


Ook

interessant