Aan de oplader: zo tank je energie bij


  • 16 november 2017
  • Mariëlle Lunenburg

Mariëlle herkent stresssignalen van een kilometer afstand. Nu wel. Maar op haar 26e raakte ze burn-out. Ze schreef vervolgens het boek ‘Jong Opgebrand’. In deze blog vertelt ze jou hoe je op een eenvoudige manier herstelt van te veel drukte en goed aan jezelf denkt.

Overload aan informatie en prikkels

Tegenwoordig hebben we dag in dag uit te maken met een stroom aan informatie en prikkels. Hierdoor wordt onze balans continu verstoord. Al die invloeden kosten energie en daar worden we (chronisch) moe van.

Het vraagt tijd in je hoofd om alle prikkels te verwerken en tot rust te komen. En daar heb je moed en structuur voor nodig om zaken voor jezelf te kunnen begrenzen. Doe je dat niet, dan ligt een burn-out al gauw op de loer.

Je leeft niet voor een ander!

Het is daarom belangrijk dat je op tijd aandacht besteedt aan jezelf om op te laden. Op die manier kun je je stressniveau verlagen, zodat er weer ruimte komt om positieve emoties te ervaren en je batterij bij te vullen.

Belangrijk: maak ruimte voor jezelf en voor je hobby’s! Wacht er niet mee totdat alle to-dolijstjes zijn afgevinkt of totdat je toevallig een keertje een vrij moment hebt. Nee, plan die tijd structureel en preventief in. Want door alle drukte kan het zomaar gebeuren dat je er na máánden achter komt dat je nauwelijks tijd hebt besteed aan wat jij wilt. Het gevolg? Een gevoel dat je alleen voor anderen hebt geleefd.  

Me-time boven alles

Een handige en praktische manier om tijd voor jezelf vrij te maken, is gebruikmaken van een weekplanner. Deze vul je eerst met je werkweek, reistijd en tijd voor levensonderhoud zoals eten koken en boodschappen doen.

Vervolgens plan je momenten in om bijvoorbeeld niks te doen, te sporten, in bad te gaan, die grappig serie op Netflix te kijken, gitaar te spelen, dat spannende boek te lezen of gezellig met vrienden of familie af te spreken. Afhankelijk van hoeveel uren je voor jezelf nodig hebt om aan die oplader te liggen, blok je hier tijd voor in de weekplanner.

Geruststelling voor jezelf

Deze me-time gaat boven alle ‘verplichte sociale nummers’ en praktische onbenulligheden die ook wel later kunnen. En met zo’n weekplanner zie je ook in één oogopslag wanneer je weer tijd voor jezelf hebt als je even enorm gestrest bent. Dat werkt geruststellend.

Op deze manier stel je jezelf centraal in plaats van alle energievreters. En als je dat structureel doet, heb je meer veerkracht om de werkweek met stressvolle momenten aan te kunnen!

Mariëlle Lunenburg (1984) is auteur van het boek Jong Opgebrand en communicatieadviseur binnen de overheid. Ook geeft zij lezingen/workshops op het gebied van stress en werkdruk. In Jong Opgebrand staan verhalen van young professionals die worstelen met stress, burn-out klachten en (sociale)druk op het werk en in hun privéleven.


ook

interessant