Deze vreemde food trends moet je een keer geproefd hebben


  • 31 oktober 2017
  • Kim Waninge

Welk bijzonder voedsel verdient een plekje op jouw bucketlist? We zijn massaal aan het experimenteren geslagen met nieuwe smaken en combinaties. En dat moet je een keer geproefd hebben. Van freak shakes tot sushirito: dit zijn de meest opmerkelijke food trends van nu!

Het wereldwijde web is het ideale middel om food trends nauwlettend in de gaten te houden. Zo signaleren zoekmachines als Google het direct wanneer iedereen massaal zoekt op ‘poké bowl’.

En ook platformen als Pinterest en Instagram zijn ideaal om food trends te voorspellen. Onder de hashtags #mermaidtoast, #rainbowfood en #freakshakes zie je nu de meest fantastische creaties voorbijkomen:

Mermaid toast

Het is weer eens wat anders dan de doodgewone tosti of boterham met pindakaas. Mermaid Toast is bedacht door de foodstyliste Adaline Waugh. Zoals de naam al doet vermoeden, lijkt het broodsmeersel op de oceaan.

In feite is het roomkaas in verschillende kleuren. Eerder al bestond het ‘Unicorn Toast’, waarbij de kleur roze bijvoorbeeld van bietensap kwam. Voor Mermaid Toast gebruikt Waugh blauw en groen spirulinapoeder.

Je begint met een witte basis en smeert er daarna gekleurde roomkaas overheen tot je een mooi gemêleerd ‘golveneffect’ krijgt.

Regenboog Latte

Regenboogbagel, regenboogtosti. Onder de hashtag #rainbowfood hebben we heel wat regenbogen voorbij zien komen het afgelopen jaar. Dat de regenboog momenteel dominant is in de food trend wereld, bewijst ook de Regenboog Latte. Een cappuccino met latte art in regenboogkleuren.

Barista Mason Salisbury van Sambalatte in Las Vegas is hiermee gestart. Op sommige rainbowcoffees wordt ook nog discodip toegevoegd voor extra kleur. Hoe je hem maakt? Je moet er natuurlijke behoorlijk wat latte art skills voor hebben, maar daarna is het een kwestie van kleurstof toevoegen aan de melk.

Freak Shakes

Een dagje geen calorieën tellen? Dan kun je met een gerust hart een Freak Shake bestellen. Een milkshake die meestal geserveerd wordt in een glazen jar, met toppings waar je een compleet kinderfeest mee kunt voeden. Denk aan slagroom, verschillende koekjes, macarons, pretzels, snoepkettingens, diverse plakkerige sauzen, marshmallows, snoepjes, chocoladerepen, zuurstokken, een suikerrandje met gekleurde hagels of discodip, complete donuts en brownies of een ijshoorntje als het gaat om een ‘unicorn’ variant.

De Freak Shake is monsterlijk, en dat is waarschijnlijk waar de naam vandaag komt. In Nederland kun je de Freak Shake al op verschillende menukaarten vinden. Bijvoorbeeld bij Bulls and Dogs in Amsterdam.

Ik dronk hem zelf bij Grand Café Krasnapolsky, waar de gastheer lachend benadrukte: ‘Hij staat hier als dessert op de kaart, maar na een gangendiner zou ik hem niet snel aanraden.’ 


Zwart ijs

Heel eerlijk? Ik ben niet zo gecharmeerd van zwart eten dat niet per se zwart hoort te zijn. Zoals zwarte linguine, een zwart hamburgerbroodje of in dit geval: zwart ijs. Ik vind zwart ijs dus niet zo hot en ook niet cool. Maar dat compleet terzijde, want een heleboel mensen vinden dat dus wel! 

De kleur van het ijs, ontwikkeld door Morgenstern’s Finest Ice Cream in New York, wordt verkregen door actieve kool of bewerkte houtskool van de kokosnootschil. Gevalletje ‘je moet ervan houden’ denk ik. 

Unicorn Food

In lijn met de Mermaid Toast en Rainbow Latte: Unicorn Food. Dit is girly, kleurrijk eten, het liefst in pasteltinten of met een regenboog (daar heb je hem weer). Eenhoorns zijn momenteel sowieso booming (als pantoffels, op sweaters of je koffiemok) en in combinatie met eten dus een ware hit!  

Sushirito

Helemaal van deze tijd: foodcrossing. We weten allemaal hoe de croissant en donut smaken, dus vond er een kruisbestuiving plaats. De cronut, een donut van croissantdeeg, was geboren! Hetzelfde geldt voor de pizzataart, tacowafels, de sushi en ramen burger, de bacon milkshake en nu de Sushirito. Dit laatste is eigenlijk niet meer dan een gigantische sushirol, die je kunt eten als een burito.

Ik dacht zelf heel even de ‘churronut’ te hebben bedacht, een match made in heaven tussen churros en donuts. Maar dat bleek óók al te bestaan. Welke ultieme foodcrossing zou jij wel op de menukaarten willen zien? 

Kim Waninge (1987) begon ooit als redacteur bij verschillende kooktijdschriften en werkt nu als Content Marketeer bij Red Banana. Ze is co-auteur van het kookboek Gezondigen: een boek met zowel gezonde als zondige recepten: het beste van beide werelden in één boek! Momenteel werkt Kim aan Het Bananenboek. Dit kun je volgen via @Bananenboek (Instagram, Pinterest, Facebook).


Ook

Interessant