Herken jij je eigen stresssignalen wel?


  • 11 mei 2017
  • Mariëlle Lunenburg

Mariëlle herkent stresssignalen van een kilometer afstand. Nu wel. Maar op haar 26e raakte ze burn-out. Ze schreef vervolgens het boek ‘Jong Opgebrand’. In haar blogs helpt ze je omgaan met stress en werkdruk.

Natuurlijk heeft iedereen het weleens té druk. Vooral op het werk kan het behoorlijk hectisch zijn. Als er net een aantal deadlines boven je hoofd hangen of je een presentatie moet geven, levert dat extra spanning op.

Die stress is heel functioneel omdat het je helpt net dat stapje extra te zetten. De ontlading achteraf geeft een enorme boost en een fijn gevoel.

Na inspanning heeft ons lijf ontspanning nodig om te herstellen. Tijdens ons drukke leven, waarin we altijd connected zijn met anderen, is dat lastig. In de volgepropte agenda’s is geen ruimte meer vrij voor niksdoen waardoor ons stressniveau continu te hoog is.  

26 jaar en een burn-out

Ook ik had nooit rust. Ik haastte me van afspraak naar afspraak en van mijn baan naar mijn bed. Het weekend haalde net genoeg druk van de ketel om weer door te kunnen. Vaak keek ik op zondagavond enorm op tegen de werkweek die ging komen.

Door chronische overbelasting kreeg ik, tot mijn eigen verbazing, op mijn 26e een burn-out. Ik kende mezelf als ambitieuze, gedreven en actieve meid voor wie de wereld aan haar voeten lag. Ineens zat ik ziek thuis en kon ik niets meer.

Young professionals kennen eigen stresssignalen niet

Wat mij opvalt is dat young professionals vaak niet door hebben dat zij (chronische) stress ervaren. Zij zijn zich niet bewust van hun eigen stresssignalen met alle gevolgen van dien.

De tien young professionals met een burn-out die ik gesproken heb, gaven achteraf allemaal toe dat zij al maanden of soms zelfs al jaren last hadden van fysieke klachten of vermoeidheidsklachten. Zij hadden van zichzelf niet verwacht dat zij op een dag opgebrand thuis zouden komen te zitten.

Veel verschillende stresssignalen

Ieder mens is anders en reageert daardoor ook anders op stress. Vaak is er sprake van een combinatie van signalen voordat iemand overbelast raakt.

Voorbeelden van stresssignalen zijn: slapeloosheid, piekeren, huilbuien, paniekaanvallen, hartkloppingen, migraine, pijnlijke spieren, duizeligheid, maagklachten, hoofdpijn, rugproblemen, oververmoeid, zenuwachtig, ongeïnteresseerdheid, onverschilligheid, concentratieproblemen, stemmingswisselingen, vergeetachtigheid, stoelgangproblemen, veranderingen in eet- en drinkpatroon etcetera.

Het zijn signalen van je lichaam dat je het rustiger aan moet doen. Spanning en stress kunnen zich op nog veel meer verschillende manieren uiten. Het belangrijkste is dat jij weet hoe het bij jou zit.

Tip 1

Breng in kaart wat jouw stresssignalen zijn. Luister naar je lijf en neem de signalen serieus als deze te lang aanhouden. Zijn de signalen niet duidelijk genoeg? Noteer dan per dag wat je energie oplevert en wat je energie kost. Of breng in kaart wat je leuk en niet leuk vindt en wat voor effect het op jou heeft. Misschien kun je dan een patroon ontdekken.

Tip 2

Maak chronische stress bespreekbaar richting je leidinggevende en je omgeving. Neem zelf de regie! Het gaat om jouw werkplezier en gezondheid dus geef duidelijk aan waar jouw grenzen liggen en zoek samen naar oplossingen. Maak gezamenlijk een realistische planning wat wel of niet binnen één (werk)week past.

Tip 3

Sport en beweeg! Anno 2017 zitten we te veel. Ga in je vrije tijd lekker sporten. Ook op kantoor bewegen we te weinig. Door fysiek bezig te zijn, kun je je hoofd leegmaken. Trek ook je collega’s van achter hun bureau voor een lunchwandeling. Wanneer je het samen doet, maak je het bewegen extra leuk en makkelijk.

Is pauzeren niet gebruikelijk bij jullie? Neem dan tussendoor voldoende rustmomentjes door van je plek te gaan voor een sanitaire stop of om wat te drinken te halen.

Tip 4

Doe werk wat echt bij je past en wat je leuk vindt! Ook het creëren van een fijne en gezellige werksfeer is belangrijk. Als je plezier in je werk ervaart, ben je effectiever en presteer je beter. Op de lange termijn ben je dan ook duurzaam inzetbaar. Want écht niemand (jij niet, je werkgever niet en je omgeving niet) heeft er wat aan als jij omvalt. 

Tip 5

Zoek ontspanning en doe dingen die je fijn vindt want voorkomen is echt beter dan genezen!

Mariëlle Lunenburg (1984) is auteur van het boek ‘Jong Opgebrand’ en communicatieadviseur binnen de overheid. Ook geeft zij lezingen/workshops op het gebied van stress en werkdruk. In ‘Jong Opgebrand’ staan verhalen van young professionals die worstelen met stress, burn-out klachten en (sociale)druk op het werk en in hun privéleven.

Mariëlle Lunenburg

Mariëlle Lunenburg


Ook

interessant