Stress heeft een imagoprobleem


  • 6 juli 2017
  • Joyce Hardholt

Stress verdient een dikke dislike. Toch? Kelly McGonigal denkt er anders over. “Stress is alleen slecht als jij denkt dat het slecht is," zegt de psychologe in haar TED Talk.

Bijzonder onderzoek

Kelly baseert haar visie onder andere op onderzoek door Harvard: the social stress test. Op een wel heel bijzondere manier wordt een stressreactie opgewekt bij de deelnemers.

Voor de vuist weg moeten deelnemers hun zwaktes presenteren. Aan een panel dat een indrukkend scala aan afkeurende blikken tentoonstelt... Met een camera en felle lampen in hun gezicht...

Ik persoonlijk laat nog liever een kies trekken zonder verdoving. Je snapt: je staat daar geen gezellig praatje te houden. Die 5 minuten voelen als 5 uren.

Stijf van de spanning

Maar dat is nog niet stressvol genoeg. Daarom moeten deelnemers in deel twee van de test terugtellen vanaf 996 in stappen van 7.

Easy? Niet als een onderzoeker je ondertussen van de wijs probeert te brengen. Wie in deze situatie relaxed blijft, is een echte bad ass. De meeste deelnemers zijn dan ook gespannen. Hun hart klopt in de keel, het zweet breekt ze uit en hun ademhaling probeert een wereldrecord te verbreken.

Belemmerende gedachte

Hier wordt het leuk. De fysieke reactie als je onder druk staat, zien we vaak als een zwakte. Spanning voelt niet prettig. Daardoor denken we negatief over wat er gebeurt in ons lijf.

We geloven dat die fysieke reactie betekent dat we de situatie niet aankunnen, machteloos zijn, gaan mislukken. Maar klopt die gedachte wel?

Hulp uit onverwachte hoek

Bij stress zet je lijf zich schrap voor de uitdaging. Het pomp zich op om zo goed mogelijk met de situatie te dealen. Er treden allerlei systemen in werking waardoor je energie en kracht krijgt.

Als je het zo bekijkt, is de stressreactie in je lichaam juist bemoedigend. Dat je hart erop los beukt, bereidt je voor op actie. Doordat je naar adem hapt, krijgt je brein meer zuurstof en kan ’ie beter presteren. Je lijf helpt je.

Positiever over stress

Harvard deelt dit met hun deelnemers vóórdat die zich aan the social stress test wagen. Guess what? Deelnemers die geloven in de kracht van de stressreactie zijn minder gespannen, minder angstig en hebben meer zelfvertrouwen.

Dit kan je helpen om positiever naar stress te kijken. Maar ook om fysiek gezonder te blijven. Hoe?

Denken doet ertoe

Bij een typische stressreactie verkrampen je bloedvaten. Bij aanhoudende stress loop je dus langere tijd met samengetrokken aders rond. Iets dat geen enkele healthgoeroe je aanraadt.

In Harvards onderzoek bleven de bloedvaten van deelnemers echter relaxed. Ook als die deelnemers wel degelijk gestrest waren. Zolang ze maar geloofden dat de stressgevoelens hen te hulp schoten.

Hoe je over stress denkt, doet er écht toe.

Bekijk hieronder ook de TED Talk van Kelly McGonigal: deze 15 minuten zouden jouw leven weleens kunnen verlengen.


ook

interessant