Stress heeft een imagoprobleem


  • 6 juli 2017
  • Joyce Hardholt

Eén ding hebben we gemeen, jij en ik. We geven stress een dikke dislike. Want dat je hart op hol slaat, het zweet je uitbreekt en je ademhaling voor een nieuw wereldrecord gaat, kan toch nooit goed zijn?!

Kelly McGonigal dares to disagree. “Stress is alleen slecht als jij denkt dat het slecht is,” aldus de psychologe in haar populaire TED Talk. Say what?

Bijzonder onderzoek

Kelly baseert haar visie onder andere op onderzoek door Harvard. In the social stress test wordt stress opgewekt bij deelnemers. Op een wel heel bijzondere manier.

Deelnemers moeten voor de vuist weg hun zwaktes presenteren. Aan een panel dat een indrukkend scala aan afkeurende blikken tentoonstelt. Met een camera en felle lampen in hun gezicht.

Ik persoonlijk laat nog liever een kies trekken zonder verdoving. Je snapt: je staat daar niet gezellig tegen iemand aan te lullen. Die 5 minuten voelen als 5 uren.

Stijf van de spanning

Maar dat is nog niet stressvol genoeg. Daarom moeten deelnemers in deel twee van de test terugtellen vanaf 996 in stappen van 7.

Daar draai jij je hand niet voor om? Je piept wel anders als een onderzoeker er zijn levenswerk van maakt om je af te leiden en te ontmoedigen. Wie in deze situatie relaxed blijft, is een echte bad ass. De meeste deelnemers zijn dan ook een beetje boel gespannen.

Belemmerende gedachte

En hier wordt het leuk. De fysieke reactie als je onder druk staat, zien we vaak als een zwakte. Spanning voelt niet prettig. Daardoor denken we negatief over wat er gebeurt in ons lijf.

Die fysieke reactie betekent dat we de situatie niet aankunnen, machteloos zijn, gaan mislukken. Geloven we. Maar klopt die gedachte wel?

Hulp uit onverwachte hoek

Bij stress zet je lijf zich schrap voor de uitdaging. Het pomp zich op om zo goed mogelijk met de situatie te dealen. Er treden allerlei systemen in werking waardoor je energie en kracht krijgt.

Als je het zo bekijkt, is de stressreactie in je body juist bemoedigend. Dat je hart erop los beukt, bereidt je voor op actie. Doordat je naar adem hapt krijgt je brein meer zuurstof en kan ’ie beter presteren. Je lijf helpt je.

Stress is hot

Harvard leert dit hun deelnemers vóórdat die zich aan the social stress test wagen. En guess what? Opendeuralert! Deelnemers die geloven in de kracht van de stressreactie zijn minder gespannen, minder angstig en hebben meer zelfvertrouwen.

Dit kan je helpen om positiever naar stress te kijken. Maar ook om gezonder te worden. En de bewonderingswaardige leeftijd van 100 jaar te bereiken. Hoe?

Denken doet ertoe

Bij een typische stressreactie verkrampen je bloedvaten. Bij aanhoudende stress loop je dus langere tijd met samengetrokken aders rond. Iets dat geen enkele healthguru aanraadt.

Maar in Harvards onderzoek bleven de bloedvaten relaxed en healthy. Ook als deelnemers wél degelijk gestrest waren. Zolang ze maar geloofden dat de stressgevoelens hun te hulp schoten.

Hoe je over stress denkt, doet er écht toe. Hiep hoi voor stress!

Bekijk hieronder ook de TED Talk van Kelly McGonigal: deze 15 minuten zouden jouw leven weleens kunnen verlengen.


ook

interessant