Waar zie jij jezelf over vijf jaar?


  • 2 oktober 2017
  • Anouk van den Berge

Dat vond ik altijd een van de irritantste vragen in sollicitatiegesprekken. Nutteloos in mijn ogen ook. Zeker toen ik net was afgestudeerd. Wist ik veel? Ik kwam net kijken. Ik wist niet eens wat ik écht wilde of waar ik goed in was.

Stiekem kon ik daar tijdens mijn studie best wel eens jaloers op zijn, carrière tijgers. Van die ambitieuze gasten die heel duidelijk wisten waar ze het voor deden. En waar ze naartoe wilden. Althans, zo kwam het op mij over. Ik had dat niet. En nog steeds niet echt hoor. Toen vond ik het erg. Nu niet meer.

Ervaring opdoen

Grote carrièredromen had ik niet na mijn afstuderen. Ik wilde gewoon leren en paktijkervaring op doen. En dan vervolgens ontdekken waarin ik mezelf graag verder wilde ontwikkelen. Ik had een communicatieopleiding gedaan. En communicatiestudenten staan, volgens een gesprek met een loopbaanprofessional dat ik destijds had, er om bekend dat ze breed geïnteresseerd zijn en (te) veel willen. Gelukkig, ik was niet de enige.


Bovendien had ik altijd het gevoel dat je op de een of andere manier super ambitieus moest zijn. Dat het van je werd verwacht. In die zin van dat je graag wilde doorstromen naar een managementfunctie of iets dergelijks. Had ik ook niet direct. Toch blufte ik mezelf er een aantal keer doorheen in sollicitaties. Maar of dit met volle overtuiging was…?

Wéér die vraag

Een half jaar geleden ben ik weer gaan solliciteren. Inmiddels ben ik 32 en vond ik het, na 6 jaar bij dezelfde werkgever, tijd worden voor iets anders. Kwam toch wéér de verrekte vraag voorbij in mijn voorbereiding op een gesprek.

Nog steeds had ik geen briljant ‘plan de campagne’ voor mijn toekomst. Maar wel een antwoord dat ik prima aan mezelf kon verkopen. Waar ik sta over 5 jaar weet ik niet. Maar - even heel kort door de bocht - ben ik er inmiddels wel achter dat ik het vooral belangrijk vind om dingen te doen waar ik echt blij van word. In de kern. En niet omdat iets van me wordt verwacht of dat in een ideaalplaatje past.. Dat ik nu bijvoorbeeld contentmarketeer ben bij een bureau is niet omdat ik dat 5 jaar geleden zo goed wist. Sterker nog, toen bestond heel die functie nog niet eens.


ook

interessant