Waarom sales het onverwachte topberoep van de toekomst is


  • 21 augustus 2017
  • Freek van Kraaikamp

Speciaal voor YOUNG neem ik dit jaar een aantal #futurejobs onder de loep. Welke beroepen hebben de beste kansen? En kloppen de aannames die we over de verschillende vakgebieden hebben? Vandaag aan de beurt: verkopers.

Salesmensen kampen met een stevig imagoprobleem. Het zijn namelijk geen gladde praters die zelfs hun moeder (of vader) nog zouden verkopen voor een goed bod. Het zijn evenmin hinderlijke stofzuigerverkopers aan de voordeur. Dat beeld is verschrikkelijk 1977.

Tegenslag incasseren

In 2017 (en later) zijn verkopers keiharde doorzetters geworden die de telefoon (of de praatjes) niet aan de wilgen hangen bij de eerste de beste tegenslag. Sales is stevig aan de bak gaan, doorzetten én natuurlijk een beetje handigheid.

Maar zonder die eerste twee kwaliteiten hoef je die handigheid niet eens aan te spreken. Ooit las ik in een vacature de volgende uitspraak: ‘Jij begrijpt dat tegenslag onderdeel uitmaakt van het eindresultaat.’ Dat is sales voor mij!

Afwijzing op afwijzing

Ook ik heb (en nu voel ik me heel erg oud) tien jaar geleden moeten leren verkopen. Strak in pak, met een flinke mat in de nek en een snelle bril op de neus. Ik was recruiter, bemiddelde zeer succesvol managementfuncties, in de bouw. Tot de crisis toesloeg en ik mijn mensen aan de straatstenen (of bakstenen) niet meer kwijt kon.

Dat betekende belletje op belletje, bezoek op bezoek, afwijzing op afwijzing. Daar heb ik leren verkopen, in die periode heb ik leren omgaan met afwijzingen. Want het is nooit bezoekje (of belletje) nummer één die de sale maakt. Vaak is het nummer drieëntachtig en vijfennegentig. En daar heb ik respect voor.

Aanstormend beroep

Het WEF (World Economic Forum) stelt dat gespecialiseerde salesfuncties een van dé aanstormende beroepen voor 2020 zijn. Er is een groeiende behoefte aan verkopers die écht inspelen op de behoefte van hun klanten en uitstekend kunnen adviseren. En die een link kunnen leggen tussen klanten, bedrijven, overheden en andere stakeholders.

Laten we eerlijk zijn. Als we zo naar sales kijken, dan klinkt het alweer een stuk interessanter.

Wil je jezelf echt onmisbaar maken, stelt het WEF, dan ga je je specialiseren in een (bij voorkeur online) vakgebied. Dan maak je niet alleen de match tussen klant en bedrijf, maar ben je ook nog een kenner op je vakgebied.

Business consultant

Regis Lemmens, docent in TIAS Master of Marketing, weet de evolutie van de verkoper in de jaren 2000 treffend te verwoorden: ‘De verkoper van de toekomst is een business consultant. In 2000 was de verkoop nog vooral een transactionele verkoop, doel was om het product te verkopen. In 2010 is het een consultatieve verkoop.

De klant wordt door de verkoper begeleid bij de verkoop, samen wordt het beste product gekozen. In 2020 kan een klant zelf de keuze maken voor een product. Via allerlei kanalen – social media, de website – krijgt hij alle informatie die hij nodig heeft.’

Zeg nou zelf, het is toch prachtig om in dat werkveld te mogen spelen? Wil je meer weten, lees dan het hele artikel.

De vakman van de toekomst

Door alle veranderingen van de afgelopen jaren - de vermenging van online en offline, de steeds kritischer wordende consument en de transparantie van de markt doordat iedereen alles online kan checken - wordt sales naast een steeds grotere uitdaging ook steeds belangrijker.

De verkoper van nu (en later) staat niet meer hinderlijk met een stofzuiger aan je deur maar is misschien wel de vakman van de toekomst geworden.

Freek van Kraaikamp

Freek van Kraaikamp


ook

interessant