Boekrecensie: In 28 dagen van gifbelt naar tempel - Jacqueline van Lieshout

• 26 juni 2017
  • Anouk

Als young professional ben ik continu bezig mezelf verder te ontwikkelen. Op het gebied van werk, ik als persoon of op lichamelijk vlak: ik vind het leuk om te leren en bewust te kiezen wat ik wil. Ik zie leeftijdsgenoten aandacht geven aan hun lichaam in de vorm van sport: de één rent een marathon, de ander doet een teamsport. Naast beweging is voeding een essentiële factor voor de vitaliteit van jouw lichaam.

We weten allemaal dat suikers, E-nummers en witbrood ongezond zijn. Maar waarom? Ben je nieuwsgierig wat voeding betekent voor jouw lichaam? Ervaar met een detox van 28 dagen zelf het antwoord!

Eerst de cijfers op een rijtje:

• Aansprekendheid 8
  • Inspiratie 8
  • Verwondering 7
  • Onderbouwing 6.5
  • Leesbaarheid 9

Een maand pure aandacht voor je lichaam

Het doel van Jacqueline is jou te triggeren meer te leren over voeding en het effect van voeding op jouw lichaam. Volg een maand haar spelregels en word bewust van wat je allemaal in je mond stopt. Het meest treffende voor mij om te leren was het effect van ingrediënten op mijn lichaam, zoals suiker of gluten. Het niet eten van gluten en suiker zorgt voor een constant energielevel in mijn lichaam: de afterdinner dips zijn verleden tijd. Goed om te weten, dit boek is niet bedoeld om af te vallen of vergelijkbaar met detox-sappenkuren. Je mag van alles eten en zoveel je wilt: groente, fruit, vis, noten, zuivel van geiten en schapen, zilvervliesrijst en diverse glutenvrije meelsoorten.

Wat is mijn ervaring?

Het begin was wennen. De eerste week merk je behoorlijk de gevolgen van ontgiften: lusteloosheid, hoofdpijn en moeheid. Dat is even doorzetten. Maar het doel is bereikt. Ik heb ontdekt dat bewust kiezen van voeding, met een paar eenvoudige aanpassingen, al bijdraagt aan een vitaal leven. Ik voel me energiek, fit en blij. Dat je ook nog wat afvalt is een mooie bijkomstigheid. Het boek heeft me geïnspireerd met nieuwe recepten. In de basis leef ik nog steeds volgens het boek. Nu eet ik bijvoorbeeld ‘s ochtends glutenvrije havermout met geitenmelk en fruit, in plaats van griekse yoghurt met fruit. Ik heb een eigen voedingspatroon ontwikkeld waarin ik geniet en die bij mij past. Het is een inspirerende ervaring. Mijn advies: ga het zelf ontdekken!

Ontwikkel jezelf in voeding: ‘Weet wat je eet’

Het boek is geschreven als een gids en leest door eenvoudig taalgebruik makkelijk weg. Jacqueline spreekt de lezer direct aan. Ze biedt kaders, een aantal handvatten en stimuleert jou vooral om daarbinnen je eigen plan te trekken. Deze aanpak spreekt mij erg aan én het sluit in mijn beleving goed aan bij waar wij als young professionals waarde aan hechten: vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en zelf ontdekken. Alleen bij de onderbouwing van haar verhaal maak ik een kanttekening. Soms schrijft Jacqueline met een zekere mate van aannemelijkheid. Hoewel ik erg blij ben dat ze bijvoorbeeld heeft besloten dat ‘een ei er bij hoort’, legt ze niet uit waarom. Ook de logica dat ‘aardappels met schil’ wel mogen en ‘aardappels zonder schil’ niet, had ik graag ergens gelezen. Meer toelichting en bronvermelding had het boek meer kracht gegeven. Neemt niet weg dat het resultaat telt en dat ik uit eigen ervaring kan zeggen dat wat ze zegt wél werkt!

‘Ontdek wat bewust kiezen van voeding voor jou betekent'

ook

interessant